Over het project

1. Samenvatting

Op een dag staat er een geheimzinnige koffer in de klas. Hij is duidelijk gebruikt. Niemand weet van wie hij is. Als de koffer open gaat, blijkt hij vol interessante voorwerpen te zitten. Van wie is deze koffer?

De zoektocht naar deze eigenaar vormt de kern van het project. Aan de hand van zintuiglijke waarnemingen (kijken, luisteren, voelen, ruiken) bedenken de kinderen samen wat ieder voorwerp voorstelt, waarvoor het wordt gebruikt, wat de herkomst en de waarde ervan is en wat het vertelt over de eigenaar. De klas verzamelt steeds meer aanwijzingen. De voorwerpen uit de koffer vertellen elk maar ook samen een verhaal. Wellicht denkt de klas te weten wie de eigenaar is. Dan klopt er iemand aan de deur. Een persoon die een koffer kwijt is. Maar de klas geeft de koffer niet zomaar prijs. De persoon moet eerst bewijzen dat deze zijn eigendom is. Stemt het verhaal dat hij vertelt overeen met de inhoud van de koffer?

 

2. Kort lessenoverzicht 

  • Les 1 Introductie van de koffer: De kinderen ontdekken wat er in de koffer zit en schrijven een brief aan de postbode
  • Les 2 Het speldenkussen en het meetlint: De kinderen bekijken en onderzoeken het speldenkussen en meetlint, en komen zo meer te weten over de eigenaar van de koffer
  • Les 3 Het touw: De kinderen bekijken aandachtig de constructie en de uiterlijke kenmerken van het touw en vertellen wat je allemaal met een touw kunt doen. Vervolgens maken de kinderen naar aanleiding van het gedichtje ”Ik heb een touw” een eigen slingertouw met schatten
  • Les 4 De kaars van de Cuneratoren: De kinderen bekijken de kaars van de Cuneratoren uit de koffer en vergelijken het met hun eigen meegebrachte miniatuur of souvenir van een vakantie, dat voor hun een speciale betekenis heeft
  • Les 5 Bezoek van de eigenaar: De eigenaar komt de koffer ophalen. De kinderen krijgen de gelegenheid om de eigenaar vragen te stellen over de koffer en de inhoud

3. Praktische informatie 

In de koffer vind je de voorwerpen die je nodig hebt voor het project? Het materiaal is met zorg samengesteld en wordt door verschillende scholen na elkaar gebruikt. Ga er dus zuinig mee om. Wil je de inhoud controleren? Mochten er voorwerpen missen of beschadigd zijn, meld dit dan bij teruggave aan Landschap Erfgoed Utrecht. Op deze manier kan elke school met een complete koffer werken.

Inhoud

Voor docent:

  • 1 Docentenhandleiding

Erfgoedvoorwerpen waarmee gewerkt gaat worden:

  • 1 speldenkussen voor om de pols
  • 1 meetlint
  • 1 touw
  • 1 kaars in de vorm van de Cuneratoren in Rhenen in bubbeltjesplastic

Voorwerpen die van oma zijn geweest:

  • 1 Porseleinen vingerhoedje in een blikje
  • 1 textielstempel
  • 1 parfumverstuiver in een blikje
  • 7 foto’s van Rhenen in een envelop: 2 van de Cuneratoren (een oude en een nieuwe), 2 van de veerpont, 1 van de bouw van de burg en 1 van de bevroren Rijn.
  • 3 ansichtkaarten van Rhenen: 1 van het schilderij ‘Het pontveer te Rhenen’ van Ferdinand Hart Nibbrig, 1 van schilderij ‘Gezicht op Rhenen’ van Hendrik Jan Wolter en 1 van de Cuneratoren in 1910 van W.J. van Dam.
  • 1 trouwfoto van opa en oma in een lijstje

Voorwerpen van de eigenaar:

  • 1 stoffenwaaier: verschillende stoffen met klem bijeen gehouden
  • schelpen in een blikje
  • knopen in een blikje
  • 1 notitieboekje

In het gesloten sleutelkistje

  • 1 parelkettinkje

+ de sleutel van het sleutelkistje. U geeft de sleutel voor de start van les 5 aan de acteur.

4. Evaluatie 

We zijn benieuwd naar je mening over dit project en het lesmateriaal. Wat was goed? En wat kan beter? Mail je op- en aanmerkingen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

5. Werk leerlingen 

Zijn er filmpjes en foto's van/tijdens het project gemaakt? Bijvoorbeeld van van het bezoek van de verteller? Wij zien ze graag! Je kunt ze mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..