Over het project

1. Samenvatting

Hoe was het dagelijks leven honderd jaar geleden? Wat deden kinderen toen allemaal? Hoe zagen ze eruit en hoe woonden ze? Wat is een gulden en wat kon je daar in die dagen mee doen?

Ga je mee terug in de tijd?

Op stap met Jet en Jan tilt geschiedenis van het papier!

De leerlingen luisteren naar het verhaal over Jet en Jan, twee kinderen die ongeveer even oud zijn als zijzelf. Ze gaan vervolgens op verschillende manieren met het verhaal aan de slag: ze kleden Jet en Jan aan, leren werken met een stamboom, plaatsen familiefoto’s in een tijdbalk, maken rekenopdrachten over tijd en geld, en doen klusjes of spelletjes die kinderen honderd jaar geleden deden. Zo ervaren ze aan den lijve iets van het leven van toen.

In Op stap met Jet en Jan vormt het verhaal over Jet en Jan de rode draad. Het brengt de geschiedenis tot leven en biedt kinderen de mogelijkheid om zich te identificeren met de twee hoofdpersonen.


 2. Kort lessenoverzicht

  • Les 1 Jet en Jan: De leerlingen luisteren naar deel 1 van het verhaal. Ze tekenen de kleding van Jet en Jan.

  • Les 2 Wanneer leefden Jet en Jan?: De leerlingen werken met een tijdlijn.

  • Les 3 Bezoek aan Stedelijk Museum Vianen.

  • Les 4 Hoe komt Jet aan die gulden?: De leerlingen luisteren naar deel 2 van het verhaal. Ze doen een aantal rekenopdrachten.

 3. Praktische informatie

  • De lestas: In de lestas vind je voorwerpen die je nodig hebt voor dit project. Het materiaal is met zorg samengesteld en wordt door verschillende scholen na elkaar gebruikt. Ga er dus voorzichtig mee om. Mochten er voorwerpen ontbreken of beschadigd zijn, meldt dit dan bij teruggave. 

Inhoud van de tas:

  • 1 tijdbalk
  • 14 foto’s van de familie van Jet en Jan (in de serie van 15 ontbreekt nummer 14, deze wordt door de leerlingen zelf gemaakt)
  • Scotch Removable tape (makkelijk te verwijderen) voor het bevestigen van de foto's
  • 1 tasje met een zilveren gulden

Jet & Jan spel:

  • 5 bordspelen
  • 30 pionnen
  • 5 dobbelstenen
  • 5 bladen met spelregels

Vergeet niet de zilveren gulden, zonder dat de leerlingen het weten, mee te nemen naar het museum.

  • Bezoek aan Stedelijk Museum Vianen: In het rooster vind je de week waarin het bezoek aan Stedelijk Museum Vianen plaats zal vinden. In die betreffende week wordt het bezoek op de donderdag gepland. Stedelijk Museum Vianen neemt contact op met de school om een specifieke tijd af te spreken. 

 4. Lesstofvervanging

Op stap met Jet en Jan sluit aan bij de kerndoelen voor geschiedenis en bij de lesstof van groep 5. (In sommige methodes wordt zelfs al in groep 3 of 4 gestart met een inleiding op het thema.) Het project kan een deel van de stof in veelgebruikte geschiedenismethodes vervangen. Bekijk het overzicht (pdf) hiervan.

In de voorbereidings- en verwerkingslessen komen naast geschiedenis ook tekenen, meten, rekenen, stellen, lezen en spelletjes aan bod.


 5. Evaluatie

Landschap Erfgoed Utrecht is benieuwd naar je mening over dit project en het lesmateriaal. Wat was goed? En wat kan beter? Mail uw op- en aanmerkingen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


 6. Werk leerlingen

Zijn er filmpjes en foto's van/tijdens het project gemaakt? Bijvoorbeeld van de resultaten van de leerlingen of van het bezoek aan het museum? Wij zien ze graag! Je kunt ze mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..