Les 2 Wanneer leefden Jet en Jan?

Lesinhoud: 

  • De leerlingen werken met een tijdlijn en een stamboom.

Lesdoelen:

  • Gebeurtenissen uit het eigen leven en uit de geschiedenis op de tijdlijn kunnen plaatsen.

Benodigdheden:

  • Tijdlijn (uit de lestas en/of digitaal)

  • Fotoserie familie van Jet en Jan (uit de lestas en/of digitaal op deze lespagina)

  • Beschrijving van de fotoserie

  • Stamboom van Jet en Jan

Tijd:

  • 60 minuten

Voorbereiding:

  • Vraag een aantal dagen van tevoren aan de leerlingen om een foto uit de familie naar school mee te nemen. Hoe ouder, hoe beter! Laat de ouders het jaartal van de foto op de achterkant schrijven.

  • Hang de tijdlijn goed zichtbaar voor iedereen op in het lokaal.

  • Houd de beschrijving van de fotoserie tijdens de les bij de hand.




1. Foto’s van thuis

De leerlingen hebben van thuis een foto uit hun familie meegenomen. Introduceer de tijdlijn en leg uit hoe die gebruikt wordt. Iedere leerling mag iets bij zijn of haar foto vertellen:

  • Wie staat er op de foto en wat is de familieband met deze persoon?

  • Waar en wanneer is de foto gemaakt?

De leerling plakt de foto op de tijdlijn met het bijgeleverde plakband (Scotch removable tape beschadigt de foto's niet).

Stel als alle foto’s hangen de volgende vragen:

  • Welke foto is het jongst?

  • Welke foto is het oudst?

  • Leeft de persoon op de oudste foto nog?

  • Leefden Jet en Jan in dezelfde tijd als deze persoon?

  • Leven Jet en Jan nog? (Ze waren 9 en 10 jaar in 1910.)

  • Leven de kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen van Jet nog?


2. De familie van Jet en Jan

Pak de fotoserie uit de lestas erbij. Hoewel het karakter Jet fictief is, zijn de foto’s wel van een echte familie. De serie begint in het jaar 2000 en gaat stapsgewijs terug in de tijd. Bij de foto’s hoort een stamboom (pdf) van de familie van Jet en Jan. Laat deze op het digibord zien om de familiebanden duidelijk te maken.

Kies er vervolgens voor of je foto’s van Jet en Jan fysiek op de tijdlijn plakt of dat je met de digitale tijdlijn gaat werken.

Fysieke tijdlijn:

  • Ga met de leerlingen in een kring zitten en vertel dat u foto’s van de familie van Jet en Jan hebt. Leg de foto’s in willekeurige volgorde op de grond. Vraag: Welke foto’s zijn het oudst, die in kleur of zwart-wit? Waaraan zie je nog meer hoe oud de foto’s zijn? (kleding, kapsels, brillen; inrichting van de omgeving: voertuigen, huizen, meubels; de leeftijd van de personen op de foto, mits je ook de leeftijd van de persoon nu weet.)

  • Eén leerling legt de klassenfoto’s op chronologische volgorde. (Controleer dit door op de achterkant naar het nummer te kijken.)

  • Een andere leerling plakt de klassenfoto’s vervolgens op de juiste plaats op de tijdlijn.

  • Doe hetzelfde met de foto’s van achtereenvolgens Sanne, Marjan, Klazien en Jet. (Dit kan ook in groepjes.)

  • Bespreek hierbij de familiebanden tussen de personen, bijvoorbeeld: Klazien is de dochter van Jet, de moeder van Marjan en de oma van Sanne.

  • Vergelijk deze familiebanden met de familiebanden van de leerlingen.

  • De foto van Jet en Jan, de hoofdpersonen uit het verhaal (nr. 14), ontbreekt. Gebruik hiervoor een van de gemaakte tekeningen uit les 1.

Digitale tijdlijn, een interactieve les!:

  • Je gaat werken met de digitale tijdlijn.

  • Zet voordat je klassikaal of in groepjes aan de slag gaat met de digitale tijdlijn, de tijdlijn klaar op het digibord of de computers. Gebruik hiervoor de handleiding


Digitale tijdlijn, de leerlingen werken in tweetallen:
  • Laat de leerlingen de foto’s van de familie van Jet en Jan in willekeurige volgorde op het digibord zien. Vraag: Welke foto’s zijn het oudst, die in kleur of zwart-wit? Waaraan zie je nog meer hoe oud de foto’s zijn? (kleding, kapsels, brillen; inrichting van de omgeving: voertuigen, huizen, meubels; de leeftijd van de personen op de foto, mits je ook de leeftijd van de persoon nu weet.)

  • Laat de leerlingen in tweetallen achter de computer de foto’s op de juiste plek op de tijdbalk zetten. Geef elk groepje het werkblad met de beschrijving van de foto's


Digitale tijdlijn, klassikaal:
  • Laat de leerlingen de foto’s van de familie van Jet en Jan in willekeurige volgorde op het digibord zien. Vraag: Welke foto’s zijn het oudst, die in kleur of zwart-wit? Waaraan zie je nog meer hoe oud de foto’s zijn? (kleding, kapsels, brillen; inrichting van de omgeving: voertuigen, huizen, meubels; de leeftijd van de personen op de foto, mits je ook de leeftijd van de persoon nu weet.)
  • Zet de tijdlijn klaar op het digibord en geef steeds een andere leerlingen de beurt om een foto op de juiste plek op de tijdbalk te plaatsen.

Nota bene: De tijdlijn heeft geen begin en geen einde: over een paar jaar worden de kinderen van Sanne en de kinderen van de leerlingen zelf ook op de tijdbalk geplaatst! 


 3. Interactieve les! Je eigen stamboom

Jullie hebben de stamboom van de familie van Jet en Jan gezien. Het is leuk om ook je eigen stamboom te maken. Op de site van Myheritage.nl is gratis een stamboom te maken, na simpele registratie.

Hoe ziet de stamboom van jouw familie eruit? Om te beginnen start je met je eigen naam en de naam van de vader en moeder. Als je deze informatie hebt ingevuld, zie je dat jij en je vader en moeder gelijk op de digitale stamboom staan. Wie kun jij nog meer toevoegen?

Extra opdracht: hieronder zie je de stamboom van het Koninklijk Huis. Op de foto kun je zien hoe de stamboom eruit moet komen te zien. Alleen...wij hebben alle namen weggelaten. Kun jij erachter komen welke namen bij welk plaatjes horen?

koninklijk