Les 2 De Franse Tijd

Les 2 De Franse Tijd

Activiteit: Zelfstandig werken: lezen en vragen maken; touwen afmeten in historische maten.
Doel:

-Informatie verwerven over de Franse tijd en sommige gevolgen daarvan.

-Leren kritisch te kijken naar informatiebronnen zoals de historische film.

Duur: 45 minuten
Lespakket:
  • Werkboek
  • Informatieboekjes over 'De Franse Tijd en de Pyramide van Austerlitz' (als je deze niet hebt ontvangen, neem contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)
School:

Linialen

Eventueel: het lesboek, onderdeel ‘Revoluties in Europa’ of ‘Holland in de 18de eeuw’, ‘Revoluties’, ‘De Franse Tijd in Holland’ of andere hoofdstukken die hierbij aansluiten.

 

1. Introductie

De leerlingen pakken hun werkboekjes erbij. Haal terug wat er de vorige les is besproken over het kamp en de Pyramide. In deze les gaan ze dieper in op de dingen die ze in de vorige les ontdekt hebben.

NB: Je kunt met deze les goed aansluiten bij het eigen lesboek, als je met dit onderdeel bezig bent. Als je dit al hebt afgerond, kun je ernaar terugverwijzen.

 

2. Opdrachten maken in de werkboekjes

Deel de werkboeken en de boekjes over de Franse Tijd uit. De leerlingen werken in kleine groepjes met de boekjes over de Franse Tijd. Ze zoeken hierin antwoorden op de vragen uit de werkboekjes.

Laat hen eerst vraag 1 en 2 beantwoorden. Bespreek die daarna na.

  • Hoe zit het met Marmont? Heel eenvoudig. Marmont was niet oud toen hij het kamp stichtte. Hoe dat kan? De film klopt gewoon niet! De meneer die Marmont speelt, wilde die rol heel graag hebben, en omdat hij een mooi uniform had, dat ze nodig hadden voor de film, hebben ze hem maar genomen.

NB het is niet de bedoeling om verwarring te stichten bij de leerlingen. Maar het is wel goed dat ze leren dat zo’n film geen echte historische bron is. Dat hij wel heel leuk en leerzaam is, maar niet per sé 100% waarheidsgetrouw. 

  • Wat kwamen de Fransen nu in Nederland doen? Bezetten of bevrijden? Het is allebei waar. In de film zeggen ze ‘bezetten’ maar dat is niet de hele waarheid.

NB in zo’n film kun je vaak ook niet te diep ingaan op alle feiten. Daarom zeggen ze voor het gemak ‘bezetten’ terwijl een deel van de Nederlanders dit wel degelijk zag als een bevrijding!

 

Nu maken de leerlingen de overige vragen aan de hand van het boekje over de Franse Tijd.

Extra informatie: In 1799 kwam Napoleon in Frankrijk aan de macht. Hij eiste geld van de Bataafse Republiek, zo staat ook in het boekje te lezen (blz. 4). Maar dit was niet de eerste keer. De Nederlanders hadden voor hun ‘bevrijding’ ook al honderd miljoen gulden moeten betalen aan Frankrijk! En de 25.000 Franse soldaten moesten worden ingekwartierd bij Nederlandse burgers, die hen ook te eten moesten geven. De mensen in de republiek, óók de patriotten, werden steeds minder blij met de Franse bevrijders/bezetters.

 

3. Vertel

De bevrijding werd steeds meer een bezetting. Eerst stuurde de keizer zijn broer naar de Bataafse Republiek. Die broer, Lodewijk Napoleon, werd koning van ons land, dat vanaf 1806 Het Koninkrijk Holland heette.

Maar Lodewijk Napoleon was veel te aardig voor de Nederlanders, volgens de keizer. Napoleon had vooral heel veel geld nodig om alle oorlogen te kunnen betalen, die hij voerde. Maar koning Lodewijk Napoleon wilde een goede koning zijn voor de Nederlanders, en hen niet straatarm maken door alsmaar belastingen te heffen. Napoleon haalde hem terug naar Frankrijk. Hij riep in Frankrijk het Eerste Franse Keizerrijk uit en ons land werd een Franse provincie. Dat was in 1810. Napoleon voerde in ons land de dienstplicht in. Nederlandse jongens moesten mee met het leger van Napoleon om te vechten tegen Rusland. Veel van die jongens sneuvelden op het slagveld. Er waren steeds minder mensen die nog blij waren met de Fransen.

Photo 08 09 16 14 02 45 web

4. Afsluiting

Vertel de leerlingen dat ze de volgende les de Pyramide gaan bezoeken.