Les 2 Wanneer leefden Aaltje en Bort?

Lesinhoud: 

  • De leerlingen werken met een tijdlijn en een stamboom.

Lesdoelen:

  • Gebeurtenissen uit de geschiedenis op de tijdlijn kunnen plaatsen.

Benodigdheden:

Facultatief: hang een fysieke tijdlijn op in de klas

Tijd:

  • 60 minuten

Voorbereiding:

  • Vraag een aantal dagen van tevoren aan de leerlingen om een foto uit de familie naar school mee te nemen. Hoe ouder, hoe beter! Laat de ouders het jaartal van de foto op de achterkant schrijven.

 1. Opa met paard en wagen

 

1. Foto’s van thuis

De leerlingen hebben van thuis een foto uit hun familie meegenomen. Iedere leerling mag iets bij zijn of haar foto vertellen:

  • Wie staat er op de foto en wat is de familieband met deze persoon?

  • Waar en wanneer is de foto gemaakt?

Facultatief: Als je een fysieke tijdlijn in de klas hebt hangen kun je daar de familiefoto's van de kinderen op hangen.

Stel de volgende vragen:

  • Welke foto is het jongst?

  • Welke foto is het oudst?

  • Leeft de persoon op de oudste foto nog?

  • Leefden Aaltje en Bort in dezelfde tijd als deze persoon?

  • Leven Aaltje en Bort nog? (Ze waren 9 en 10 jaar in 1910.)

  • Leven de kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen van Aaltje nog?


2. De familie van Aaltje en Bort

Digitale tijdlijn, een interactieve les!:

  • Je gaat werken met de digitale tijdlijn. Kies of je in tweetallen of klassikaal gaat werken.

  • Zet de digitale tijdlijn klaar (op het digibord of de computers).

 

Digitale tijdlijn, de leerlingen werken in tweetallen:
  • Laat de leerlingen de foto’s van de familie van Aaltje en Bort in willekeurige volgorde op het digibord zien. Open daarvoor de digitale tijdlijn en volg de stappen. Als je op de foto klikt krijg je hem vergroot te zien. Vraag: Welke foto’s zijn het oudst, die in kleur of zwart-wit? Waaraan zie je nog meer hoe oud de foto’s zijn? (kleding, kapsels, brillen; inrichting van de omgeving etc.) De foto van Aaltje en Bort, de hoofdpersonen uit het verhaal, ontbreekt. De kinderen hebben van hen een tekening gemaakt in les 1.

  • Hoewel het karakter Aaltje fictief is, zijn de foto’s wel van een echte familie. Bij de foto’s hoort een Stamboom (pdf) van de familie van Aaltje en Bort. Laat deze op het digibord zien om de familiebanden duidelijk te maken, bijvoorbeeld: Pieter is de zoon van Aaltje, de vader van Marieke en de oma van Thijs.

  • Laat de leerlingen in tweetallen achter de computer de foto’s op de juiste plek op de tijdbalk zetten. Geef elk groepje het werkblad met de omschrijving van de foto's


Digitale tijdlijn, klassikaal:
  • Laat de leerlingen de foto’s van de familie van Aaltje en Bort in willekeurige volgorde op het digibord zien. Open daarvoor de digitale tijdlijn en volg de stappen. Als je op de foto klikt krijg je hem vergroot te zien. Vraag: Welke foto’s zijn het oudst, die in kleur of zwart-wit? Waaraan zie je nog meer hoe oud de foto’s zijn? (kleding, kapsels, brillen; inrichting van de omgeving etc.) De foto van Aaltje en Bort, de hoofdpersonen uit het verhaal, ontbreekt. De kinderen hebben van hen een tekening gemaakt in les 1.
  • Hoewel het karakter Aaltje fictief is, zijn de foto’s wel van een echte familie. Bij de foto’s hoort een Stamboom (pdf) van de familie van Aaltje en Bort. Laat deze op het digibord zien om de familiebanden duidelijk te maken, bijvoorbeeld: Pieter is de zoon van Aaltje, de vader van Marieke en de oma van Thijs.
  • Zet de digitale tijdlijn klaar op het digibord en geef steeds een andere leerlingen de beurt om een foto op de juiste plek op de tijdbalk te plaatsen.

Nota bene: De tijdlijn heeft geen begin en geen einde: over een paar jaar worden de kinderen van Thijs ook op de tijdbalk geplaatst! 

 

 


 3. Interactieve les! Je eigen stamboom

Jullie hebben de stamboom van de familie van Aaltje en Bort gezien. Het is leuk om ook je eigen stamboom te maken. Op de site van Myheritage.nl is gratis een stamboom te maken, na simpele registratie.

Hoe ziet de stamboom van jouw familie eruit? Om te beginnen start je met je eigen naam en de naam van de vader en moeder. Als je deze informatie hebt ingevuld, zie je dat jij en je vader en moeder gelijk op de digitale stamboom staan. Wie kun jij nog meer toevoegen?

Extra opdracht: hieronder zie je de stamboom van het Koninklijk Huis. Op de foto kun je zien hoe de stamboom eruit moet komen te zien. Alleen...wij hebben alle namen weggelaten. Kun jij erachter komen welke namen bij welk plaatjes horen?

koninklijk