Les 1 Aaltje en Bort

Lesinhoud:

  • De leerlingen luisteren naar het verhaal. Ze tekenen de kleding van Aaltje en Bort.

Lesdoelen:

  • Introductie van het hoofdthema van het project: het dagelijks leven rond 1910.

  • De voorkennis van de kinderen inventariseren en activeren.

  • Leren goed te kijken naar beeldmateriaal en daar conclusies uit te trekken (bronnenonderzoek).

Benodigdheden:

  • Werkblad 1 (pdf)

  • Kleurpotloden; of plakkaatverf, kwasten en potten water

Tijd:

  • 60 minuten

Voorbereiding:

  • Kopieer werkblad 1(pdf) voor alle leerlingen. Vergroot het tot A3 als ze gaan schilderen.

  • Zet de foto's en prenten (pdf) klaar op het digibord. 

  • Vraag de leerlingen voor de volgende les om een foto uit de familie mee naar school te nemen. Hoe ouder, hoe beter! Laat de ouders het jaartal van de foto op de achterkant schrijven.

 


 1. Het verhaal - deel 1

Lees deel 1 (pdf) van het Verhaal Aaltje en Bort voor. Bespreek het vervolgens na met de leerlingen.

Vraag:

  • Speelt het verhaal in deze tijd?

  • Hoe weet je dat? (Verschillen met nu laten benoemen: bedsteden, geen water, geen elektriciteit, geen wc, koffiebonen zelf malen etc.)

  • Hoeveel jaar geleden speelt dit verhaal zich af?

  • In welk jaartal?

  • Hoe weet je dat?


 2. Hoe zagen Aaltje en Bort eruit?

Toon de foto's en prenten (pdf) van kinderen in 1910 op het digibord, voor een klein bronnenonderzoek. Teken het volgende schema na en hang het op. Vul het met elkaar in.

Schema AaltjeBort
Haar    
Bovenlichaam    
Benen    
Voeten    

Nota bene: Uit het verhaal is naar voren gekomen dat Aaltje en Bort niet rijk waren. De kleding van rijke en arme kinderen verschilde nogal, benadruk dit. (Rijke kinderen hadden mooiere kleren en droegen geen klompen.)

 

Tip: Bekiijk samen met de kinderen: Moeilijke woorden in woord en beeld (pdf)


 3. Tekenopdracht

  • Deel werkblad 1 (pdf) uit.

  • De leerlingen tekenen of schilderen de kleding van Aaltje en Bort.


 4. Tot slot

Hang de tekeningen op en bespreek ze met de leerlingen.

  • Welke lijkt het best en waarom?

  • Waar heb je op gelet, wat vond je zelf belangrijk?

  • Welke rol speelt het kleurgebruik?

  • De leerlingen kiezen samen de mooiste tekening uit. Deze nemen ze mee naar het museum.