Over het project

Over het project

1. Samenvatting

De ansichtkaarten van Sem staan centraal in het project Langs de Limes. De leerlingen onderzoeken verschillende (historische en geografische) bronnen om te ontdekken wat er wel en niet klopt aan de informatie van Sem. Ze leren over het dagelijks leven van de Romeinen en er komt een archeoloog in de klas waarmee de leerlingen vondsten gaan onderzoeken.

In dit project leren de kinderen dat de Romeinen niet alleen in het verre Rome leefden, maar ook hier in de provincie Utrecht. De grens van het Romeinse Rijk: de limes, liep immers dwars door de provincie. De leerlingen sluiten het project af door Sem een brief terug te sturen met wat ze over de Romeinen geleerd hebben.

Limes - fibula

2. Lesoverzicht

Dit project bestaat uit 4 lessen. Het is belangrijk dat de leerlingen de voorbereidende lessen op school hebben gedaan voordat de archeoloog in de klas komt.

  • Voorafgaand aan Les 1: De klas ontvangt ansichtkaarten (5 in totaal) van Sem waarin hij schrijft over de Romeinen. Maar is het wel waar, wat hij schrijft?
  • Les 1 De post van Sem: Sem heeft weer naar de klas geschreven, nu een brief. Deze wordt klassikaal besproken en daarna worden de ansichtkaarten in groepjes onderzocht. De leerlingen  gaan aan de hand van verschillende bronnen op zoek welke teksten van Sem wel en niet kloppen. Zijn alle bronnen even betrouwbaar?
  • Les 2 De zoektocht naar de Romeinen: De leerlingen bekijken klassikaal filmpjes over de Romeinen in Nederland. Vervolgens voeren de leerlingen creatieve opdrachten uit, waarmee ze zich inleven in het dagelijks leven van de Romeinen.
  • Les 3 Een archeoloog op bezoek: De archeoloog komt in de klas. Hij vertelt over zijn werk en bekijkt en bespreekt de vondsten die de leerlingen hebben meegenomen. Hij heeft voorwerpen van de Romeinen bij zich die de leerlingen gaan onderzoeken.
  • Les 4 De brief aan Sem: De kinderen schrijven een brief terug aan Sem waarin ze vertellen wat ze allemaal te weten zijn gekomen en hem vertellen wat er wel en niet klopt van de informatie op de ansichten.

Limes - Wijnamfoor

3. Werk leerlingen

Zijn er filmpjes en foto’s van/tijdens het project gemaakt? Bijvoorbeeld van de resultaten van de leerlingen of van het bezoek aan de klas. Wij zien ze graag! Je kunt ze mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

4. Methodetabel

Het project Langs de Limes geeft een lokale invulling aan het onderwerp ‘Romeinen in Nederland’. Het vervangt de basisinformatie in de meeste gangbare geschiedenismethodes. Voor een goede aansluiting kan je hier een methodecheck doen voor het thema Romeinen. Je kunt er voor kiezen om vooraf of achteraf algemene informatie over de Romeinen te behandelen.

5. Canon

Dit project sluit aan bij een venster uit de nationale canon:

De Romeinse Limes Op de grens van de Romeinse wereld (47 v. Chr. – ca. 400 n. Chr.).